plik svg - godło

Lekcje biologii dla uczniów małopolskich liceów

26.04.2022

Po ponad rocznej przerwie, spowodowanej obostrzeniami, uczniowie biorący udział w projekcie „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” powrócili na Uniwersytet Rolniczy. Dotychczas w roku szkolnym 2021/22, podobnie jak w latach poprzednich, lekcje prowadzone były w trybie on-line, tj. z nauczycielem akademickim prezentującym zagadnienia w pracowni multimedialnej i uczniami pracującymi równocześnie w szkołach (lub w okresie maksymalnych obostrzeń z domu). W marcu ponownie zaprosiliśmy uczniów w nasze mury, aby mogli uczestniczyć w zajęciach na żywo.

Pierwszym blokiem tematycznym, w którym uczniowie uczestniczyli nie tylko zdalnie, były „Tajemnice kwasów nukleinowych – elektroforeza i izolacja DNA”. Zajęcia prowadził mgr inż. Kamil Szymonik z Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa. Podczas lekcji omówione zostały metody izolacji, oczyszczania i rozdzielania cząsteczek kwasów nukleinowych. Nie zabrakło również praktyki – uczniowie samodzielnie wyizolowali DNA z materiału roślinnego i przeprowadzili elektroforezę DNA.

Kolejne dwa bloki zajęciowe, tj. „Różnorodność stawonogów. Budowa anatomiczna i morfologiczna stawonogów na przykładzie owadów” oraz „Ptaki – budowa i przystosowanie do lotu oraz przystosowanie do życia w różnych środowiskach” poprowadził mgr inż. Marcin Przybyło z Katedry Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt. Na jego lekcjach uczniowie nie tylko poznali podstawową wiedzę związaną z omawianymi tematami, ale także zbudowali własnoręcznie hotel dla owadów, preparowali skrzydło ptasie, oglądali z bliska pióra różnych ptaków egzotycznych oraz kurczęta brojlerów, a nawet spróbowali owadzich przekąsek.

Budowa i funkcjonowanie nerki. Funkcjonowanie organizmu człowieka w warunkach ekstremalnych, eksperymentalnych i w czasie choroby” to tematy, które przybliżyła uczniom mgr inż. Magdalena Nuckowska z Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa. Podczas tych lekcji uczniowie zapoznali się z budową nerek oraz sprawdzali czy da się zatopić płuca. Przeprowadzili także doświadczenia chemiczne pozwalające na wykrywanie różnych składników moczu oraz próbę Tiffeneau.

O „Adaptacji kręgowców do życia w środowisku wodnym” opowiadał uczniom dr inż. Przemysław Petryszak z Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa. W trakcie zajęć uczniowie oprócz zdobycia ogromnej ilości wiedzy dotyczącej nie tylko ryb, ale też płazów, gadów i ssaków żyjących w środowisku wodnym, pozyskali też umiejętności praktyczne – samodzielnie preparowali rybę, uwidaczniając i omawiając jej narządy wewnętrzne.

Lekcje biologii w ramach Projektu odbywają się w każdą środę, zamiennie w dwóch grupach. Bierze w nich udział łącznie 155 uczniów i uczennic z dziewięciu szkół Małopolski. Zgodnie z założeniem Projektu, jedna z grup uczestniczy w zajęciach w pracowni na Uczelni, a pozostałe w tym czasie biorą udział w transmisji w dedykowanych pracowniach w szkole. Dotychczas w zajęciach na żywo wzięli udział uczniowie z VI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, XI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Myślenicach - każda ze szkół dwukrotnie. Kolejne lekcje, na których mamy nadzieję również gościć uczniów będą dotyczyły tematów związanych z pierścienicami, budową układu kostnego człowieka i ewolucją.

Projekt „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania” realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Lekcje on-line z biologii odbywają się w nowoczesnej pracowni multimedialnej na Wydziale Biotechnologii i Ogrodnictwa. Spotkania są doskonałą okazją nie tylko do rozszerzenia wiedzy teoretycznej z biologii, ale także przeprowadzenia licznych doświadczeń. Przy okazji wizyt na Uczelni uczniowie zwiedzają także nasze laboratoria oraz mają okazję dowiedzieć się więcej na temat możliwości studiowania na URK.

FOTOGALERIA

Tekst: dr inż. Paulina Supel - koordynator obszaru biologia