Systemy informatyczne dla studentów
Aplikacja do zajęć zdalnych pod nazwą "MS TEAMS" dostępna jest z poziomu MS 365 w chmurze (https://login.microsoftonline.com/).
W celu dostępu do aplikacji należy podać:
- login - imie.nazwisko@student.urk.edu.pl (imie.nazwisko - bez polskich znaków)
- hasło do poczty w domenie student.urk.edu.pl / urk.edu.pl
W celu odzyskania hasła do usługi MS TEAMS (MS 365) proszę o kontakt (z emaila prywatnego - podanego w USOS) pod email helpdeskURK@urk.edu.pl z podaniem Imienia, Nazwiska i numeru albumu/indeksu.
Więcej informacji o aplikacji Teams pod adresem https://urk.edu.pl/ms_teams
Posiadanie email-a w domenie @student.urk.edu.pl, umożliwia otrzymanie licencji edukacyjnej m.in. programu Statistica. Więcej informacji na temat dostępnego oprogramowania można znaleźć na stronach poszczególnych wydziałów (STRONA WYDZIAŁU / STUDENT / SYSTEMY INFORMATYCZNE)
Aplikacja Find UAK
Find UAK - to innowacyjna aplikacja mobilna stworzona z myślą o studentach Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Dzięki niej użytkownicy mają dostęp do wielu ważnych informacji i narzędzi, które ułatwiają codzienne życie na uczelni.
Jedną z najważniejszych funkcjonalności jakie oferuje aplikacja to mapa kampusu, która pomaga użytkownikom w orientacji na terenie uczelni. Mapa zawiera dokładne informacje o budynkach, salach wykładowych, bibliotekach oraz innych ważnych miejscach na kampusie. Użytkownicy mogą łatwo wyszukać interesujące ich miejsca oraz sprawdzić ich lokalizację względem siebie.
Aplikacja umożliwia również otrzymywanie powiadomień o ważnych wydarzeniach i terminach na uczelni, takich jak dni otwarte.
Wszystkie funkcje aplikacji są łatwe w obsłudze i zoptymalizowane pod kątem użytkowania na urządzeniach mobilnych. Find UAK to idealne narzędzie dla studentów, które ułatwia codzienne życie na uczelni.
Microsoft 365
Microsoft 365 – zbiór aplikacji i usług dostępnych z serwerów Microsoft. W skład produktu MS 365 wchodzi pakiet Microsoft Office oraz inne aplikacje. Wszystkie produkty dostępne w ramach pakietu świadczone online są automatycznie aktualizowane, zatem użytkownik korzystając z produktu zawsze używa jego najnowszej wersji.
Statistica
Osoby zainteresowane uzyskaniem możliwości korzystania z oprogramowania Statistica, zobowiązane są do wypełnienia elektronicznej karty rejestracyjnej. Do rejestracji w programie Statistica niezbędne jest podanie uczelnianego studenckiego konta pocztowego (w domenie: student.urk.edu.pl). Po weryfikacji osoby, na e-mail podany w formularzu rejestracyjnym zostanie odesłana stosownna wiadomość zwrotna z kluczami elektronicznymi i informacją dotyczącą sposobu instalacji pakietu.
Licencję na użytkowanie programu należy co roku odnawiać (ważna od 1. czerwca do 29. maja kolejnego roku). Po wygaśnięciu licencji należy ponownie zainstalować program przy użyciu nowych kodów aktywujących lub przedłużyć jego działanie.
Informacji dotyczących instalacji, kodów aktywujących, kodów przedłużających działanie programu Statistica udziela Informatyk na Wydziale.
WiFi dla studentów
Dział Informatyki uruchomił sieć bezprzewodową WiFi dla studentów o nazwie „URK-STUDENT”.
-
Logowanie na urządzeniu mobilnym (smartfon/tablet)
W celu uwierzytelniania należy podać dane dostępowe z systemu USOSweb (login i hasło).
-
Logowanie na laptopie
- System windows
- ściągnąć i rozpakować potrzebne oprogramowanie, /plik ZIP, rozmiar 3 484 kB/.
- zainstalować pakiet EAP-GTC w wersji odpowiedniej dla architektury komputera (x64 lub x86), zrestartować komputer,
- uruchomić skrypt instaluj_WiFi_URK-STUDENT.bat (skrypt dodaje profil sieci WiFi pn. URK-Student)
- zalogować się przy pomocy danych dostępowych z systemu USOSweb (login i hasło).
- System macos/linux
- wybrać sieć URK-Student,
- zalogować się przy pomocy danych dostępowych z systemu USOSweb (login i hasło).
- System windows
Instrukcja korzystania z sieci bezprzewodowej WiFi /plik PDF, rozmiar 483 kB/.
USOS
Uniwersytecki System Obsługi Studiów to efekt współpracy największych polskich uczelni. System powstał w wyniku zapotrzebowania na kompleksowe narzędzie informatyczne służące do zarządzania sprawami studiów w szkole wyższej.
Wśród głównych zastosowań USOS znajdują się między innymi:
- rekrutacja na studia i immatrykulacja,
- Elektroniczne Legitymacje Studenckie (drukowanie, przedłużanie ważności itp.),
- przygotowywanie oferty dydaktycznej (przedmioty, zajęcia, grupy, terminy, prowadzący),
- zarządzanie tokiem studiów (programy studiów wszystkich stopni i rodzajów, zapisy na zajęcia, protokoły z ocenami, zaliczenia itd.),
- podania studenckie,
- prace i egzaminy dyplomowe, elektroniczna archiwizacja prac dyplomowych,
- stypendia,
- akademiki,
- płatności za usługi edukacyjne,
- wsparcie dla Procesu Bolońskiego,
- praktyki zawodowe studentów,
- ankiety,
- sprawozdawczość,
- sprawy pracownicze (zatrudnienia etatowe i nieetatowe, rozliczanie pensum itp.),
- Biuro Karier,
- uniwersyteckie archiwum.
Dzięki obszerności zastosowań USOS pełni rolę centralnego punktu gromadzenia informacji z całej uczelni, co znacząco usprawnia zarządzanie studiami, umożliwia ujednolicenie procedur uczelnianych oraz pozwala na efektywne wprowadzanie inicjatyw ogólnouczelnianych, takich jak wspólna dla studentów wszystkich kierunków oferta przedmiotów nieobowiązkowych, lektoratów, zajęć z wychowania fizycznego, egzaminów certyfikacyjnych, a także centralna autoryzacja studentów i pracowników w serwisach internetowych uczelni, generowanie unikatowych w skali uczelni numerów indeksów i dyplomów.
Przechowywanie danych w postaci cyfrowej istotnie redukuje liczbę generowanych tradycyjnych dokumentów, pozwala między innymi na wyeliminowanie papierowych protokołów z ocenami, kart egzaminacyjnych, podań studenckich, a nawet indeksów.
USOS to nie tylko scentralizowana baza danych obsługiwana przez pracowników administracji uczelnianej. Z systemem stowarzyszony jest szereg serwisów internetowych dla kandydatów na studia, studentów i nauczycieli akademickich. Wspierają one w sposób zdalny wiele aspektów funkcjonowania uczelni, co wiąże się ze znaczącym odciążeniem pracowników administracji.
Serwisy te umożliwiają między innymi:
- rejestrację kandydatów na studia,
- przeglądanie oferty dydaktycznej i planów zajęć,
- rejestrację na zajęcia,
- wystawianie ocen,
- komunikację studentów i prowadzących w ramach grup zajęciowych,
- składanie podań,
- rezerwację sal zajęciowych,
- gromadzenie elektronicznych wersji prac dyplomowych,
- udostępnianie CV i przeglądanie ofert pracy.
Wraz z Uniwersyteckim Systemem Obsługi Studiów rozwijany jest szereg serwisów internetowych dedykowanych ogółowi społeczności uczelnianej, dzięki którym korzystanie z zasobów scentralizowanego systemu informatycznego możliwe jest nie tylko dla pracowników administracji.
USOSweb - internetowy odpowiednik USOS dla studentów i nauczycieli akademickich pozwalający na zdalne załatwianie spraw związanych z tokiem studiów.
APD /Archiwum Prac Dyplomowych/ - serwis pełni role katalogu i repozytorium elektronicznych wersji prac dyplomowych, inżynierskich, magisterskich i doktorskich powstających na uczelni.
UL /Uniwersyteckie Lektoraty/ - serwis umożliwiający rejestrację na zajęcia dostępne dla studentów wszystkich wydziałów.
SRS /System Rezerwacji Sal/ - serwis służący do rezerwowania sal w skali całej uczelni. Pozwala na efektywne zarządzanie wykorzystaniem wszystkich pomieszczeń dydaktycznych na danej uczelni, a także kosztami związanymi z ich wynajmem.
Aplikacja mUSOS
Mobilny USOS to jedyna oficjalna aplikacja mobilna rozwijana przez zespół programistów USOS. USOS to Uniwersytecki System Obsługi Studiów używany na wielu uczelniach w Polsce. Każda uczelnia ma własną wersję Mobilnego USOS, zależną od aktualnie wdrożonej na uczelni wersji USOS.
mUSOS to aplikacja mobilna zrealizowana dla Międzyuniwersyteckiego Centrum Informatyzacji (MUCI), która umożliwia studentom i pracownikom Uniwersytetu, łatwy i szybki dostęp do swoich danych w serwisie USOS i USOSweb.
W jednym intuicyjnym interfejsie zgromadzone zostały wszystkie najważniejsze funkcje konta.
Plan zajęć - plan zajęć z danego dnia z możliwością zmiana widoku: Jutro, Cały tydzień, Przyszły tydzień i Dowolny tydzień.
Kalendarz akademicki - student sprawdzi, kiedy są dostępne interesujące go zdarzenia roku akademickiego, na przykład rejestracje, dni wolne czy sesje egzaminacyjne.
Grupy zajęciowe - dostępne są informacje o przedmiocie, prowadzących i uczestnikach zajęć; miejsce odbywania zajęć można obejrzeć na mapach Google, a terminy spotkań dodać do używanego na komórce kalendarza.
Oceny/Protokoły - w tym module student zobaczy wszystkie uzyskane oceny, a pracownik będzie mógł dopisać oceny do protokołu. System na bieżąco przesyła powiadomienia o nowych ocenach.
Sprawdziany - student zobaczy swoje punkty z kolokwiów i prac zaliczeniowych, a pracownik będzie mógł wpisać punkty, oceny, komentarze oraz zmienić widoczność sprawdzianu. System na bieżąco przesyła powiadomienia o nowych wynikach.
Ankiety - student może wypełnić ankietę, pracownik widzi na bieżąco liczbę wypełnionych ankiet.
USOSmail - możliwość wysyłania wiadomość email do uczestników jednej lub wielu grup zajęciowych
Moje eID - PESEL, indeks, numer ELS/ELD/ELP, kod PBN, ORCID itp. są dostępne jako kod QR i kod paskowy.
Przydatne informacje - informacje o Uczelni, Władzach, Wydziałach, itp.
Aktualności – najważniejsze informację przesyłane na bieżąco.
Mapa - mapa z lokalizacjami budynków należących do Uniwersytetu.
Wyszukiwarka - możliwość wyszukiwania studentów, pracowników, przedmiotów oraz jednostek Uczelni.
Do poprawnego działania aplikacji wymagane są: dostęp do internetu oraz konto w serwisach uczelnianych (tzw. konto CAS)
Mobilny USOS URK jest dostępny w polskiej i angielskiej wersji językowej.
Aplikacja jest nadal rozwijana, sukcesywnie będą dodawane kolejne funkcjonalności. Zespół programistów USOS jest otwarty na uwagi użytkowników.
mLegitymacja
mLegitymacja Studenci Uniwersytetu Rolniczego w Krakawie, mogą już korzystać z mobilnej legitymacji. To elektroniczna wersja tego dokumentu mająca taką samą moc prawną co jej tradycyjny odpowiednik.
O mLegitymację mogą ubiegać się osoby, które: posiadają status aktywnego studenta, mają ważną legitymację studencką (ELS), posiadają numer PESEL, a dodatkowo ich dane osobowe nie były zmieniane w systemie USOS od czasu wydania ELS. Niezbędne jest także zainstalowanie na telefonie aplikacji mObywatel oraz aplikacji Mobilny USOS.
Zamówienie, przedłużenie ważności albo unieważnienie mLegitymacji studenckiej możliwe jest za pośrednictwem aplikacji Mobilny USOS. Powstał w niej specjalny moduł mLegitymacja. Poza ogólnymi informacjami na temat aplikacji mObywatel oraz samej mLegitymacji znajduje się tu też opcja pozwalająca na elektroniczne zamówienie, odebranie kodów dostępu i unieważnienie mLegitymacji oraz otwarcie aplikacji mObywatel.
Instrukcja Aktywacji mLegitymacji (dla użytkowników telefonów z systemem Android)
01. Po zainstalowaniu na telefonie mObywatela, otwieramy mUSOS i wybramy z menu zakładkę mLegitymacja.
02. Po otwarciu zakładki mLegitymacje wybieramy przycisk Moja mLegitymacja.
03. W kolejnym kroku można przejść już do zamawiania mLegitymacji - klikamy Zamów mLegitymację.
01.
02.
03.
04. Następnie zostaniemy poinformowani o złożonym już zamówieniu na mLegitymację i należy odczekać kilka minut, aby mUSOS mógł je przetworzyć.
05. Po otrzymaniu wiadomości w mUSOS o gotowej mLegitymacji i ponownym otwarciu mUSOS, można przejść do instalacji mLegitymacji w mObywatelu.
Po zalogowaniu się do mObywatela, na środku ekranu klikamy przycisk „+”, po czym wybieramy mLegitymacja Studencka. Po zapoznaniu się krótkim opisem sposobu aktywacji mLegitymacji, klikamy przycisk Dalej. W kolejnym kroku przyciskiem Akceptuję akceptujemy Regulamin usługi mLegitymacja studencka i przechodzimy do zgody na używanie przez aplikację aparatu. Po kliknięciu Dalej zostaniemy poproszeni o podanie kodu QR (kod ten należy skopiować lub przepisać z mUSOS), a w następnym kroku kodu aktywacyjnego (również należy go skopiować lub przepisać z mUSOS). Po zatwierdzeniu powinna wyświetlić się nasza mLegitymacja.
04.
05.
06.
Na mLegitymacji będzie znajdować się nasze zdjęcie oraz podstawowe dane, jak: imię, nazwisko, data urodzenia, nr PESEL, wiek. Pojawi się także informacja o numerze legitymacji, dacie wydania, terminie jej ważności, a także rozwijana nazwa uczelni. W lewym górnym rogu znajduje się hologram w kształcie odpowiadającym Godłu Rzeczpospolitej Polskiej, a w prawym górnym rogu ruchomy element graficzny prezentujący biało-czerwoną flagę.
mObywatel
Czym jest mObywatel
mObywatel to cyfrowy portfel na dokumenty i usługi. Dzięki aplikacji:
- bezpiecznie pobierasz i okazujesz swoje dane,
- realizujesz eRecepty bez podawania numeru PESEL,
- przechowujesz potwierdzenie odbytego szczepienia przeciwko COVID-19,
- potwierdzasz nabyte uprawnienia kierowcy,
- sprawdzasz swoje punkty karne,
- okazujesz i sprawdzasz dane swojego samochodu,
- korzystasz z mLegitymacji szkolnej lub studenckiej.
Usługi w smartfonie
- mObywatel
- mLegitymacja szkolna
- mLegitymacja studencka
- Potwierdzenie szczepienia przeciwko COVID-19
- mPrawo jazdy
- Punkty karne
- mPojazd
- Polak za granicą
- eRecepta
- Małopolska Karta Aglomeracyjna
Czy mObywatel zastępuje dowód osobisty?
mObywatel nie jest dowodem osobistym. mObywatel to dokument, który zawiera dane z dowodu osobistego - a dokładniej z Rejestru Dowodów Osobistych i Rejestru PESEL.
- Z mObywatela skorzystasz w pociągach, podczas kontroli, podczas wyborów, przy zakładaniu kart lojalnościowych, odbierając „polecony” na poczcie, na siłowni, w sklepie, w recepcji, w przychodni, w hotelu, przy korzystaniu z innych usług.
- Z mObywatela nie skorzystasz w sytuacji, w której prawo wymaga okazania dowodu osobistego lub paszportu (np. w banku, na lotnisku, u notariusza, rejestrując kartę SIM, przy załatwianiu części spraw urzędowych).
- NIE MOŻESZ korzystać z mObywatela, jeśli twój dowód osobisty jest nieważny — na przykład został zastrzeżony z powodu kradzieży lub zagubienia.
Czy Policjant musi uznać dokumenty z aplikacji?
Funkcjonariusze - zgodnie z przyjętymi zasadami - w pierwszej kolejności pytają o dokument źródłowy, a więc dowód osobisty / paszport / prawo jazdy itp. Na jego podstaie dokonują weryfikacji w swoich systemach. Jeśli nie masz przy sobie tradycyjnego dokumentu, to możesz okazać dokument mObywatel lub inny dostępny w aplikacji - np. mPrawo jazdy - (zależnie od rodzaju kontroli). Policjant na jego podstawie potwierdzi dane w swoim systemie.
Podczas kontroli możesz okazać również mLegitymację.
Co warto wiedzieć o usłudze potwierdzającej szczepienie przeciwko COVID-19?
Informacja o przebytym szczepieniu dodawana jest do Twojej eKarty Szczepień, usługi prowadzonej przez Centrum eZdrowia (Ministerstwo Zdrowia).
Status osoby zaszczepionej można potwierdzić korzystając z kodu QR, który okażesz w aplikacji mObywatel lub w postaci wydruku otrzymanego w przychodni lub pobranego z Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl).
- Pamiętaj, że kod QR z potwierdzeniem wystawiany jest po otrzymaniu pełnej dawki szczepienia.
- Kod jest dostępny po wprowadzeniu informacji do systemu P1 przez pracowników przychodni, w której Cię zaszczepiono.
- Przed dodaniem kodu do aplikacji mObywatel upewnij się, że informacja o Twoim szczepieniu została wprowadzona do Internetowego Konta Pacjenta.
- W przypadku wątpliwości lub szczegółowych pytań zadzwoń pod numer 19 457 lub wyślij maila na adres ikp-pomoc@cez.gov.pl
Czy aplikacja mObywatel jest bezpłatna?
Tak. Aplikacja jest bezpłatna i może z niej skorzystać każdy, kto jest pełnoletni i ma: ważny dowód osobisty, Profil Zaufany, smartfon z systemem operacyjnym Android w wersji 6.0 (lub nowszej) lub z systemem iOS 12 (lub wyższej) wyposażony w Bluetooth i aparat fotograficzny, połączenie z internetem.
Czy moje dane są bezpieczne?
Ze względów bezpieczeństwa dane zapisane w telefonie są zaszyfrowane i podpisane certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Certyfikat potwierdza również autentyczność danych. Dostajemy go przy aktywacji aplikacji - jest przypisany do użytkownika i jego telefonu. Dostęp do danych jest zabezpieczony hasłem dostępu, które wybieramy przy aktywacji aplikacji.