Wręczenie powołań członkom Rady Uczelni
10 grudnia br. odbyło się I posiedzenie Rady Uczelni powołanej przez Senat na kadencję 2025-2028. Podczas posiedzenia Rektor Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie dr. hab. inż. Sylwester Tabor, prof. URK, wręczył powołania członkom Rady:
- dr. inż. Tomaszowi Jackowi – Dyrektorowi Instytutu Zootechniki – Państwowego Instytutu Badawczego
- mgr Katarzynie Lalik – Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Zatorze
- dr Marcie Kutynie-Bakalarskiej – Dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami Grupy Maspex Sp. z o.o. Sp.k
- prof. dr. hab. inż. Rafałowi Barańskiemu - Kierownikowi Katedry Biologii Roślin i Biotechnologii z Wydziału Biotechnologii i Ogrodnictwa,
- prof. dr. hab. inż. Pawłowi Satorze - Kierownikowi Katedry Technologii Fermentacji i Mikrobiologii z Wydziału Technologii Żywności,
- mgr inż. Katarzynie Połeć-Kołodziej – Kierowniczce Biura Projektów i Analiz podległego Kanclerzowi.
Zgodnie z zapisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce członkiem Rady Uczelni jest Przewodnicząca Uczelnianej Rady Samorządu Studenckiego. W obecnej kadencji funkcję Przewodniczącej pełni Julia Blaut, studentka III-roku kierunku ekonomia.
W pracach Rady Uczelni z głosem doradczym uczestniczą również przedstawiciele trzech związków zawodowych działających w Uczelni.
Rektor poinformował zebranych o roli Rady w funkcjonowaniu Uczelni, a przede wszystkim o relacjach występujących pomiędzy organami funkcjonującymi na Uczelni. W przypadku Uniwersytetu Rolniczego takim organem jednoosobowym jest Rektor, a organami kolegialnymi: Rada Uczelni, Senat i aż 10 rad określonych dyscyplin naukowych, posiadających uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego w danej dyscyplinie. Za główne zadania Rady uznał opiniowanie projektu strategii uczelni i sprawozdań z realizacji strategii Uczelni, które pokazują w jakim kierunku i w jakim tempie następuje rozwój Uczelni. Kolejne, nie mniej istotne zadanie to monitorowanie gospodarki finansowej uczelni i związane z tym opiniowanie planu rzeczowo-finansowego oraz zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego i sprawozdania finansowego. Wśród głównych zadań Rady nie należy pomijać monitorowania zarządzania Uczelnią, w tym zarządzania kadrami i posiadanym majątkiem oraz zarządzania procesami, które powinny być ukierunkowane na racjonalne wykorzystanie wszystkich zasobów Uczelni. Rektor wspomniał także o wyzwaniach jakim społeczność akademicka Uczelni musi sprostać w nadchodzącej kadencji. Tutaj jako priorytetowe uznał dostosowanie oferty dydaktycznej do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku pracy, czemu towarzyszy wszechobecny niż demograficzny oraz wyzwania inwestycyjne, umożliwiające nie tylko kształcenie kadr przyszłości, ale przede wszystkim prowadzenie innowacyjnych badań potrzebnych społeczeństwu.
Członkowie Rady dokonali autoprezentacji swoich osiągnięć i określili obszary swoich zainteresowań, które będą przedmiotem ich szczególnej troski. Wyrazili gotowość do działania dla dobra Uczelni i współpracy w realizacji wszystkich powierzonych im zadań. W trakcie spotkania wskazano kandydata na Przewodniczącego Rady Uczelni, którego wyboru dokona Senat.
Na koniec spotkania wykonano pamiątkowe zdjęcie.
Fot. J. Okarmus