Relacja z IV Międzynarodowego Konkursu Tradycyjnego Powożenia CIAT w Niepołomicach
W dniach 06.-08.06.2025 roku odbył się IV Międzynarodowy Konkurs Tradycyjnego Powożenia CIAT w Niepołomicach. Konkursy Tradycyjnego powożenia to przede wszystkim piękne wydarzenia pełne szyku i elegancji.
Współorganizatorem Konkursu był Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja
w Krakowie, który reprezentowała Pani prof. dr hab. Ewa Błońska, Prorektor ds. Ogólnych. W Konkursie uczestniczyło 18 zaprzęgów tradycyjnych: 16 z Polski i 2 z Czech. Zaprezentowano pojazdy konne wyprodukowane na przestrzeni lat 1895 do 2021, przy czym 17 spośród nich wyprodukowano w latach 1895 – 1938, tylko jeden z 2021 roku, stylizowano na pojazd historyczny. W ramach Konkursu odbyły się trzy konkurencje:
1. „Prezentacja”, miała miejsce przed wejściem do Zamku Królewskiego w Niepołomicach, oceniano: pojazd i jego wyposażenie (stan techniczny, czystość, dokładność wykonania, autentyczność elementów), uprząż (czystość, dokładność wykonania, regulację i dopasowanie do konia jak i dobór do pojazdu), konie (kondycja, pielęgnacja, współpraca z powożącym), ubiór powożącego i osób na pojeździe stosownie do funkcji (powożący, luzak, stangret, pasażer) zwracano uwagę na kolorystykę, krój, czystość i dopasowanie oraz takie szczegóły jak kolorystyka guzików liberii powożącego
w odniesieniu do okuć – elementów metalowych w uprzęży konia, czy kolorystyki pojazdu.
2. „Próba terenowa” w wyznaczonym czasie zależnym od wielkości koni (kuce, konie małe, konie duże) i masy pojazdu (pojazdy lekkie i pojazdy ciężkie) powożący musieli wykazać się kunsztem powożenia tymi zabytkowymi pojazdami podczas pokonywania 5 przeszkód: „Szyna”,” Kieliszek”, „Zatrzymanie na pochyleniu”, „Cofanie”, „Volta”, rozmieszczonych na 16 km trasie.
3. „Zręczność powożenia”, czyli pokonanie zaprzęgiem trasy o długości 500 m., na której znajdowało się 18 bramek o szerokościach dostosowanych do każdego pojazdu, a zależnych od rozstawu kół pojazdu na tylnej osi i odległości kół przednich od kół drugiej osi.
Podczas tego pięknego wydarzenia prezentowały się zaprzęgi w stylu angielskim, węgierskim, a także stylach regionalnych: krakowskim, lachowskim, góralskim. Można było oglądać różne pojazdy: Mylord (1900), Lando (1920), Klapp break (1920), Vis a vis (1895, 2021), Dos a dos (1910), Wagonette (1925), Gig (1920), Break myśliwski z 1910 roku, a także wóz rozworowy w półkoszkach (1919), Powozy góralskie (1895, 2 z 1920), Wózek krakowski (1920, 1938), Wózek kielecki (1910), Wóz lachowski (1928), i wyjątkowy pojazd rzadko spotykany na tego typu wydarzeniach, Omnibus (1901) którym ówcześni właściciele dowozili gości ze Stacji kolejowej do swojego Hotelu.
Organizatorzy dzisiejszych Konkursów Tradycyjnego Powożenia, opierają się na wzorcach z końca XIX i początku XX w., okresu „złotych czasów powożenia” starając się przywrócić piękno, harmonię i elegancję tego sportu. Kolejne takie wydarzenie w Niepołomicach, już za rok.
Tekst: dr inż. Zenon Podstawski